Умань: супернахабне пограбування музею!
Журналістка «Вікон-новин» Наталка Соколенко, провівши журналістське розслідування, створила сенсацію, що буде мати значний міжнародний резонанс. Музейники і журналісти практично довели підміну оригінальних робіт відомих художників низькопробними копіями.
Але, все по порядку.
Спеціальний кореспондент програми «Вікна новини» Наталка Соколенко, користуючись власними джерелами, дізналася про ганебну ситуацію в Художній галереї Уманського краєзнавчого музею. Співробітники помітили значні зміни в зовнішньому вигляді кількох картин, які суттєво «оновилися». Підозру викликали полотна, що належать таким відомим митцям як Тетяна Яблонська і Микола Глущенко. Після гучної епопеї з пограбуванням Яготинського музею, де викрали цих авторів, громадськість дізналася, що вартість подібних полотен починається з 70-100 тисяч доларів. У світі спостерігається значний попит на часи соцреалізму, а відповідно, і стрімке зростання ціни…
на фото Н. Соколенко
- Першою щось запідозрила головна зберігачка фондів Неля Нагорна, - розповідає Н.Соколенко, - У неї склалося враження, що краєвид Глущенка вимили милом… Яскраві фарби, запах лаку… Старі ж полотна, пахнуть пилом, сирістю, фарби втрачають яскравість… Музейники зрозуміли, що оригінал зник, а виникла копія.
Слід зазначити, що журналістка Наталка Соколенко, крім журналістської освіти, має фах музеєзнавця. Тож все зрозуміла моментально. Почалося розслідування.
На той момент співробітники музею вже перевірили всі картини, знайшовши 7 підробок! Інша техніка, стиль роботи, і головне – підписи. На звороті полотна Сергія Шишка автограф навіть не встиг підсохнути! Хоча картині дуже багато років!
Стали розбиратися.
Виявилося, що сумнівні картини побували на дивній виставці у приміщенні місцевої міліції(!!!) і в кабінеті директора музею. Ніхто не зміг пояснити, для чого було тягти такі цінні полотна у міліцейський відділок, де працює і буває дуже «художньо просунутий» контингент? Чи не легше було привести міліціонерів до музею? І чому саме після отієї «виставки», картини так змінилися?
За неперевіреною інформацією, в органах працює один колекціонер, що розбирається у зброї, мистецтві, розуміє вартість художніх робіт…
Але, не справа журналістів доводити підміни картин і шукати зловмисників!
Мер Умані Юрій Бодров знає про цю історію, підкреслюючи, що влада контролює ситуацію, а розслідування ведуть професіонали.
Як вияснили журналісти СТБ, справу ведуть слідчі місцевого управління СБУ! Вже півроку! У приватних розмовах музейники повідомили, що офіцери підтвердили факт викрадення картин Шишка, Яблонської, Глущенка. Але, ніяких експертиз і досі не проведено!!! Чому?
Наталка Соколенко повідомила про рішення керівництва телеканалу СТБ власним коштом провести експертизу однієї з сумнівних картин.
Знаково, що сюжет вже пройшов в ефірі.
Зрозуміло, що спрацювала журналістська солідарність, тележурналісти звернулися до співробітників часопису «Музеї України», відповідні матеріали вже передані у закордонні ЗМІ, розміщуються в Інтернеті…
Виникають дуже прості питання до нового керівництва МВС, СБУ, Мінкульту. Чому про скандал в Умані ніхто не знає? Чому ніхто не проводить розслідування? Де терміново створена слідча бригада, як було під час пограбування Яготинської картинної галереї? (Там, до речі, все скінчилося добре – картини повернули. Але, і роботу провели!).
Знову повертаємося до вимоги утворити Держкомітет чи повноцінний департамент музеїв, налагодити жорсткий контроль за безцінними експонатами музейного фонду. Прийняти Закон про недоторканність колекцій, приміщень, землі державних музеїв. Передбачити суворе покарання за порушення.
Скільки про це вже можна писати і кричати?!
Ситуація в Умані знакова. Виявляється, можна просто тихенько намалювати копії, винести оригінали, і дуже ймовірно, ніхто нічого не помітить!
Висновки хтось зробить?
Журнал «Музеї України» теж включається у розслідування, запрошуючи колег з інших ЗМІ, долучитися до цієї резонансної справи. Треба розгорнути пресову кампанію, як ми це колективно робимо, аби примусити владу зреагувати…
Під час розмови з Наталкою Соколенко, ми дійшли до думки, що деяким колекціонерам, яким, можливо випадково, потрапили викрадені картини, ще не пізно якось повернути полотна до музею. У житті ж всяке трапляється…
А реакції від правоохоронних органів, нового Міністра культури, очікувати продовжуємо. Не затягуйте…
Віктор Тригуб, редактор журналу «Музеї України», шеф європейського бюро міжнародної газети «SecondUSA»
Recent comments